Senin, 17 Oktober 2011

Budak 2 tahun dilanggar dan di gilis!!



Assalamualaikum..

Ape khabar semua teman-teman blogger ?Semoga anda semua sihat dan ceria selalu okeh..:))
Setelah sekian lama menyepi tanpa entry baru lagi panass...malam yang hening nie ceq berkesempatan menaip entry pendek..khas buat rakan-rakan blogger yang selalu dan setia singgah keblog saya yer...:)))
Mai layan sama-sama video diatas..
Saya berkesempatan mengikuti berita tv 3 yang menyiarkan video kanak-kanak dilanggar dan digilis kereta...ya Allah...tak sanggup nak tengok berulang-ulang kali...T_T

Lebih menyayat hati ceq...dan sakit hati pun adee...orang sekeliling yang melalui jalan ditempat kejadian sama ade pejalan kaki atau bermotosikal buat dek jerr...
tak perihatin langsung..tak dak perasan belas kasihan ke diaorang???

p/s.Rasenye nie entry paling ringkas ceq buat...huhu
penat,ngantok..nak tidur dahhh...

Sabtu, 10 September 2011

Salam Lebaran...:)))

Salam lebaran,

Selamat hari raya kepada blogger-blogger dan seluruh umat Islam,.biar pun tanpa sajian entry yang panas(baru)ade yang masih tetap setia singgah :)))...terima kaseh semua.Dikesempatan ini saya ingin menyusun sepuluh jari meminta ampun dan maaf jika selama saya berblogging nie kalau ade kata-kata yang menguris hati anda,harap dimaafkan...ampun kan ceq noo..T_T

Kebetulan kita menyambut Aidilfitri sehari sebelum Malaysia menyambut bulan kemerdekaan yang ke- 54. Dua peristiwa ini memberi dua erti menangan kepada umat Islam dan seluruh  rakyat Malaysia...betul dak?
Setelah sebulan menahan lapar dan dahaga betul-betul menguji kesabaran...alhamdulilah ibadah puasa saya berjalan lancar tanpa masalah kesihatan...

Aidilfitri adalah sebagai hadiah memenangan kepada seluruh umat Islam dalam usaha mengekang hawa nafsu...
Dihari raya kite berkumpul bersama sanak dan saudara,ziarah menziarah jiran tetangga..saling maaf memaafi.
Sehari selepas kite merayakan Aidilfitri kite semua menyambut satu lagi bulan kemenangan iaitu bulan kemerdekaan dimana mempunyai banyak kesan kepada kehidupan.

Sesungguhnya kite bersyukur kerana Malaysia aman dari sebarang pergolakkan,berbanding dengan negara-negara lain yang senantisa bergolak dan pertumpahan darah.

Sambutan raya tahun nie sederhana sahaja..tapi seronok lah berkumpul adik beradik..bermacam-macam cerita,hinggakan tak sedar dah lewat pagi menyembang....hihi
Nasib baik rendang ayam dan kari itik yang dimasak dak hangus ...kihkih


Hidangan wajip yang mesti ade ialah lemang dan ketupat(daun ketupat ceq anyam sendiri bersama kak ipar ceq taww..:))...kebiasaan tiap tiap tahun mesti ade.Biase kalau hari raya bertama dan kedua mereka-mereka atau saudara yang duduk jauh bertandang...mest bertanyakan lemang,tanpa lemang raya rase cam tak seronok dan meriah...

Dalam kite menyambut Aidilfitri.....ade tiga perkara mesti dilakukan:

    a) Pertama, bertakbir mengagungkan Allah atas segala petunjuk-Nya, sehingga kita tetap berada di jalan-Nya.


     b) Kedua, bersyukur dengan membahagikan rezeki yang diperoleh dengan membayar zakat fitrah


      c)Ketiga menahan marah dan saling maaf-memaafkan...:))


Ceq nak pantun  sikit bleh naa...


Pagi-pagi minum RGC,
Masakkan kegemaran gulai ikan patin,
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
Maaf zahir & batin.....


Ade sape-sape berani dan sudi membalas pantun ceq??
Silakan diruangan komentar yaaa..


P/S .Kepada rakan-rakan blogger yang mana sudi dan selalu mai singgah blog saya...
diatas tuuu..ade 2keping kad raya untuk anda...sudi-sudikan lah tepek kat blog,pilihkan diantara 2 tu naaa...tq

Rabu, 24 Agustus 2011

Ramadhan* Gastrik Dan Ulser Dalam Perut?

Salam Ramadhan kpd semua..


Alhamdulilah..ibadah puasa saya berjalan lancar.Anda semua camne??
Minggu ini adalah minggu terakhir kita berpuasa...perginye ramadhan akan dirinduii...
Harapan saya kali ini agar dapat menjalani ibadah puasa dengan sempurna.Tapi kalau dah sakit nak buat camne kan...

 Jangan gastrik dijadikan alasan untuk tidak berpuasa? Gastrik antara masalah yang biasa ketika bulan ramadhan.  Dibahagikan kepada dua jenis iaitu gastritis.. iaitu keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut. Kedua adalah ulser perut atau peptik.. pada lapisan sel yang lebih dalam dan lebih teruk berbanding gastritis.
Untuk mengelakkan  kesakitan  itu datang ketika berpuasa ...lepas bersahur ceq akan makan terus ubat sakit perut,alhamdulilah tak dak sebarang masalah..:))
Ceq  dalam ketegori ke 2 tu...ulser dalam perut.
Yang peliknya sepanjang hari dak pulak sakit...peh berbuka jer masuk makanan mula ler,rase mencucuk-cucuk dalam perut nie...mungkinkah makan makanan yg terlalu pedas?
Diakui saya amat mengemari masakkan yang pedas-pedas,kalau x pedas kureng selera sikit...:)))

 Entry ini bukan laa niat nak menagih undian simpati...hihi
Sekadar ingin berkongsi jika ade diantara rakan-rakan blogger yg mengalami masalah seperti ceq..
amalkan makan ubat seperti di atas tu noo..:))Almaklomlah dah nak hujung2 ramadhan nie lagi banyak dugaan yer dakk..:)))
Ubat nie bukan ler ceq yg jual....anda bolih dapati di farmasi atau di 7eleven pun ade di jual.
Terdapat dalam bentuk cecair atau tablet...tapi saya lebih suke dalam bentuk cecair..cepat berkesan...rase berangin dan selesa jer bila mendarat dalam perut.!!

Sperti biasa untuk mengelakkan sakit perut..
Ceq lampirkan tips untuk mencegah gastrik ketika bulan puasa..jika ade tips-tips yg lain...macam biasa laa tinggalkan diruangan komentar yerr..

                        1. Berbuka secara ringan


                                2. Tidak berbuka terlalu berat


                                3. Makan makanan yang mengandungi sulfur


                                  Ramai beranggapan serangan gastrik lebih kerap berlaku pada Ramadan kerana apabila tiada makanan, tahap keasidan dalam perut bertambah. Anggapan ini kurang tepat kerana apabila berpuasa, keseluruhan sistem penghadaman kita berehat, bermakna rembesan asid hidroklorik dalam perut akan menurun. Jadi seharusnya tidak timbul masalah sakit atau senak akibat keasidan perut yang tinggi. Seeloknya banyakkan pengambilan makanan yang mengandungi sulfur seperti brokoli, kubis dan bawang putih.


                                    5. Elak makanan tinggi lemak


                                    6. Makan secara sederhana
Makan secara sederhana, secukupnya dengan melebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan. Sebaik-baiknya, berhenti makan sebelum kenyang.  


                                    7.Jangan sesekali lupe minum RGC...agar badan tetap bertenaga seharian.(pasti_ceria dan berbeza...huhuhu)
NANTIKAN KEMUNCULAN ENTRY RAYA PEH NIE...INSHA ALLAH.


p/s Semoga mendapat sedikit manfaat dari entry ini.
Selama Bulan ramadhan mohon ampun kepada Allah atas segala dosa-dosa yang sudah kita lakukan.  Ketika Bulan Ramadhan berakhir maka waktunya kita menuju hari raya dimana hari maaf memaafkan baik lahir maupun batin...

Jumat, 22 Juli 2011

Ramadhan Al-Mubarak


Add caption



RED GUARA CAFE PEK ALUMINIUM 18 SACHETS RM22.00
(kos  pos  rm 6.70)


Assalamualaikum.


Bulan syaban akan meninggalkan kite tidak beberapa hari sahaja lagi.Umat islam akan menyambut kedatangan bulan Ramadhan Al-Mubarak..bulan yang dirindui,semoga dengan kedatangan bulan Ramadhan kali ini ibadah puasa kita,lebih baik dari tahun-tahun yang  sudah..yer ..:))
Semoga Allah memberi ceq kesihatan yang baik,serta dipanjangkn umur untuk menyambut Ramadhan ditahun-tahun yang  akan datang.


Bulan puasa menjelang tiba..menguji kesabaran berlapar dahaga.
Selamat datang bulan Ramadhan...bulan yang penoh hikmah.Bulan puasa adalah bulan untuk bersyukur dan bulan
pengampuanan atas segala dosa-dosa yg diperbuat..baik sengaja atau tidak sengaja.


Hampir sebulan rasenye blog ceq tidak diupdate..huhu.Busy dan tak dak mase..dah bersawang blog ceq tak berjaga!!
Siang kerja malam pulak gi class.. jari jemari ceq  yang runcing nie...sakit serta lenguh2 tak larat nak menaip...hihi




Mungkin semua dah tau...dengan berpuasa memberikan banyak manfaat:
Antaranye:

 *Anda belajar menjadi orang yang lebih sabar dan tenang


 *Puasa bolih mengurangi berat badan( huhu..slim balik badan ceq)


.* Hidup lebih baik dengan berpuasa


* Berpuasa akan mengistirehatkan sistem pencernaan kita.



OK...
Nak promot sikit...sempena bulan Ramdhan yg bakal tiba nie...
Sehari tanpa RGC...
Bak tiada seri hidup ini.. 
Jika tak silap pengiraan saya sudah masuk  tahun ke3 ceq amalkan minum RGC nie..alhamdulilah takkan bertukar kpd minuman lain dah..:))


Nak share  pengalaman minum RGC ketika bulan ramadhan...pernah sekali tu sy tak berapa selera nak makan..
biasalah..pepagi kita kadang-kadang tu tak berapa  NAK tajam selera...
Hanya ambil 2keping roti kosong dan 1mug RGC..
Alhamdulilah...saya still bertenaga hingga ke waktu berbuka,cam tak percaya pun ade..hihi
Biasanya saya akan cepat mengigil..nak-nak dah petang dekat-dekat time berbuka tu.

Rasenya sedap dan ianya mengenyangkan.Rase sekali pasti nak lagi..dan lagi. Satu jer pesanan ceq...jika anda inginkan keberkersanan sesuatu produk seperti minuman/makanan ker...kena lah konsisten makan/minum baru tau dan nampak kesan diaa...:))

Antara khasiat minuman RGC ini ialah:





1. Membantu ketika berpuasa (menahan lapar & memberi tenaga).


2. Penahan lapar (membantu menurunkan berat badan berlebihan)

3. Membuang air dan lemak berlebihan dalam badan. 

4. Membekalkan tenaga berpanjangan. 

5. Mengatasi dan membantu pencernaan dalam sistem usus badan 

6. Membantu merawat NEURALGIA (Sakit urat/saraf) dan kesakitan ringan.

7. Mengurangkan atau menghilangkan demam.

8. Mencegah jangkitan kuman
.
9 Membantu mencairkan darah beku dalam salur darah.




Terdapat juge dalam tupperware..tahan stok sebulan puasa,terdapat 90sachet.

DCL WARE..DALAM TERDAPAT 90 SACHET>>.HARGA JUALAN RM 118.00 (SM) | RM 130.00
harga DCLWARE diatas tidak termasuk kos pos... 

  • Teruja nak cuba ..order lebih untuk stok sebulan ceq bagi laa less noo..:))

  • *Emailkan butiran di atas.
  • *Tunggu sehingga anda mendapat reply email dari saya.
  • *Sila buat pembayaran ke bank yang disenaraikan sahaja.
  • *Harga yang ditawarkan adalah tidak termasuk KOS PENGHANTARAN.
  • *Penghantaran melalui pos laju akan dibuat selepas PEMBARAYAN.
  • *Berminat nak order?Ikuti langkah mudah ini:
  • 1) Nama
  • 2) Alamat
  • 3) No Tel
  • 4) Produk
  • 5) Kuantiti
  • Email sy ( kejora_muna74@yahoo.com) 

Sabtu, 02 Juli 2011

Ingin Mengorat? Atau Bertanyakan Jalan?



Assalamualaikum...:))

Patutkah?
Jika ade yang menahan anda ditepi jalan...konon2 ingin kan bantuan?
Ketika  anda  sedang memandu...
Mahu pon tatkala anda sedang berjalan kaki seorang diri..
Ape yang berlegar-legar dikotak fikir anda ....patut berhenti ke tidak..berhenti ke tak?
bukan ape zaman la nie...bermacam-macam helah orang bolih buat.

Kes sebegini pernah berlaku pada ceq..
Bukan tengah drive, tapi dok jalan kaki sorang-sorang..pi kedai dekat jer dengan umah..
Tiba-tiba dipertengahan jalan sebuah kereta memberhentikan kendereaanya...
Maka keluarlah seoarng yang berbadan agak gempal jugelah..

Mulanya hati saya merasa takut dan was-was...
Maklumlah kite sorang pulak tu..tapi dalam hati tawakal jer..kita ikhlas nak tolong mungkin dia tak tau jalan ker?Cik..tumpang tanye...pangsapuri nie kat mana yer??bla..bla..bla..
Alamak nak jawap ker tak nie..tak jawap nanti  dikatanye kite sombong..
Ceq..bergerak kebelakang sedikit...tidak terlalu rapat dengan kenderean yang berhenti tuu...
Yang memusyikilkan saya...jalan dah betul dah...dan pangsapuri yang ditanya oleh beliau...dah nampak sangat tak jauh depan tu jer...

Cuba anda fikirkan,antara kesusahan orang lain, yang belom tentu betul atau pura-pura dengan nyawa kita..
mana lebih penting??

Jom sama-sama ikuti langkah-langkah untuk mengelak  dari  diganggu:
Jika anda ade tips yang lain bolih ler dikongsikan diruangan komentar yaa!..:))

Gunakan:  jalan yang selalu dilalui oleh orang ramai

*Jerit sekuat-kuat  hati anda:kalau boleh, biar ada org yg                             mendengar di sekeliling. Jangan malu. Ianya boleh menyelamatkan nyawa anda.

*Jangan memandu berseorangan di waktu tengah malam 

*Elakkan memandu keseorangan di lebuh raya atau jalan-jalan yang anda tahu kurang dilalui orang.


Rabu, 15 Juni 2011

Pesona Diri Khas Untuk Yang Bernama Wanita...:))

Assalamualaikum...

Ape khabar rakan-rakan blogger semua?
Harap anda semua sihat selalu serta senantiasa didalam lindungiNYA...
Hampir 3minggu rasenye tanpa entry baru....masa begitu mencumburui,jadual harian semakin padat..
 Nie pun curi-curi masa on line...huhu

Sudahkah anda mempunyai pasangan? tentu sudah bukan...
Bagi yang maseh belom mempunyai pasangan awek/pakwe tu...jangan risau!
Kadangkala sifat cemburu tu pasti ade...tatkala melihat kawan-kawan rapat dah ade teman...
sedangkan anda maseh keseorangan...

Bukannya tak dak *aura* atau daya penarik....
Ce fikirkan sebenarnya, anda sendiri yang kena dan bolih membina  daya penarik itu pada diri anda..
Lelaki sebenarnya suka pada wanita yang mempunyai keyakinan diri...betul tak ?
Biarpon paras rupa anda sederhana sahaja,tetapi pesona yang ade pada diri anda akan membuat lelaki cair...


Satu lagi jangan over dan tergedik-gedik depan lelaki...ade sesetengah lelaki suke pompuan gedik..
dan ade yang sesetengahnya akan meluat...

Wanita yang kelakar juge menjadi pilihan lelaki...ye ker?
Seperti wanita suke dihiburkan...tak lah perhubungan tu terlalu hambar dan membosankan.
Jika ANDA wanita yg  bolih membuatkan lelaki itu ketawa,tandanya anda wanita yang mempunyai *aura* pesona yang tersendiri...:)))dan selalu lah tersenyum..cam ceq nie..hihi

Cukuplah serba sedikit tips untuk membina pesona diri untukmu wahai wanita...
ade banyak lagi...mase tidak menzinkan...ade kerja perlu disiapkan.

P/S..ku wanita yang suka tersenyum..:))) Senyumlah dan jadikan senyuman itu sikap kita, insyaALLAH dapat pahala sedekah,  ...:))) senyum lagi.

Jumat, 27 Mei 2011

Rm50...Harga Barang Naik Mendadak!!


Assalamualaikum,

Ape khabar semua rakan2 blogger?Terima kaseh kepada anda yang tak jemu2 singgah ke blog saya tak tidak seberapa nie..:))
Dan tak lupe juge,selamat berhujung minggu.Hari nie nak mengomel sikit tentang harga barang yang naik mendadak benar2 terasa.Mana tak nyer, bagi kite yang berpendapatan rendah nie memang terasa sangat..mencengkam jiwa jugak laa....

Teringat zaman kanak-kanak dulu..kalau dapat 50sen tu dah kira bagus,sebab ape...macam2 bolih beli,tak selalu lah mak bagi 50sen..biasa 20sen jer,sebab kat sekolah dah dapat makan free.Bagi kawan2 yang hari2 bawa 50 tu,kiranya orang berada.Zaman la nie kalau nak berbelanja tu,beringat2lah...beli mana yang perlu jer.Tapi tulah...bila pi pasar malam tu,nampak nie nak beli,nampak tu nak beli...sedar tak sedar,balik  kira2 balikk..aikk nie jer barang yg saya beli??Bajet rm30 ringgit jer nak belanja,alih2 rm70 juge lah kopak...terlebih suda..hihi.
Kalau keluar pergi kedai tu tak abis rm50 tak sah...barangnyer ciput jer tak nampak.

Islam sangat memandang berat terhadap soal jimat cermat kerana ia menjadi asas bagi kesejahteraan hidup dan kemakmuran negara. Oleh itu, Islam mengharapkan setiap penganutnya supaya berjimat cermat dalam segala bidang kehidupan dan keadaaan. Berjimat cermat dalam belanja seharian, berjimat cermat dalam membeli pakaian, berjimat cermat dalam menggunakan api elektrik dan air, berjimat cermat ketika mengunakan kemudahan-kemudahan awam dan sebagainya. 

Mai ikuti sembang2 makcik-makcik yang dok dikampung:



  • Mak Bedah “huh, minyak naik dua kupang, lepas ni bawang naik, teloq naik, semua naik”
  • Kak Timah Janda “Mat, hang pi beli ikan kering 2 ringgit, mak tak dak duit dah tadi beli barang sepuluh ringgit tapi tak nampak apa2 barang pun”
  • Kak Piah Pekasam “depa tau penaik saja, yang nak tanggung kita, hari ni kata tak naik, esok naik la, lebih baik tok sah duk bagi subsidi langsung, ikan sayuq ayam semua akan naik, apa yang kita boleh makan? Ikan kering saja la. Ikan bilis pun mahai lebih dari ikan hidup….…”
Dibawah nie saya lampirkan tips atau langkah-langkah yg patut kita ambil ketika hendak berbelanja, untuk panduan saya juge...:))

       1. Setting Niat (niatkan kite berbelanja untuk mendapat keredaan Allah)

         2. Senaraikan (senaraikan barang2 yang hendak dibeli)

        3. Barangan halal dan baik (pastikan barangan yg disenarai dn yang hendak dibeli
               adalah barangan yg halal dan baik untuk diri)

         4. Utamakan peniaga Muslim  (sekiranya kita bolih membuat pilihan,maka utamakan
             berbelanja dengan peniaga Muslim)                       

P/S cukup 4 sahaja langkah2...jika anda ade cadangan atau tips2  selain dari itu..sila kemukakan diruangan komentar ya..mekaseh. 
semoga mendapat sedikit sebanyak  manfaat dengan entry yang disajikan..:))

Sabtu, 21 Mei 2011

Tension & Stresss...

Assalamualaikum,


Tidak dinafikan, semua orang mengalami tekanan setiap hari bergantung kepada beban dan tanggungjawab yang kamu pikul..
Tension pasal kerja..masalah peribadi lagi...
Baru-baru nie saya terbaca dalam satu blog..bagaimana cara paling berkesan untuk mengurangkan tension,stress,perasaan sedih,sunyi kechewa dan sebagainye. Ialah dengan  MELUAHKAN PERASAAN DALAM BILIK SORANG-SORANG*dan  nak lagi berkesan,semasa sesi meluahkan perasaan tu MENANGISLAH SEPUAS-PUASNYER*


Aikk,cam pelik pon adee...tak pernah lak saya buat...hihi. Biasanyer orang akan luahkan perasaan pd orang lain yang mampu meringankan beban*perasaan yg ditanggung.Citer pada teman baik,adik beradik...macamana nak luahkan sorang-sorang?Ermm...berkesan ker?Dah ade yang pernah cuba?
Jika rakan2 blogger ade tips2 yang lain bolihlah dikongsikan di sini...di ruangan komentar ya..tq.








Tips ringkas untuk kurangkan stress:
Tidur Sejenak. (menyegarkan tubuh badan kembali)


Pengurutan.(minta pertolongan rakan yg hok pandai urut,klw saya pi cari mesin pengurut..:))


Berusaha jadi seorang yang kreatif. (menulis puisi atau melukis)


Kerap ketawa...(ketawalah ..biar pon hati sarat dengan bebanan..mungkin dgn ketawa bolih mengurangkan sedikit  stress!!)


Membaca AL-Quran.( tidak dinafikan hanya dengan membaca AL-Quran mampu mengurangkan tension,rase kesunyian..itu yg saya lakukan laa)terasa tenang jiwa.


p/s.Harap entry kali ini memberi sedikit manfaat kpd anda..:)))
dan tak lupe juge salam takziah kpd keluarga mangsa tanah runtuh  Rumah Anak Yatim Al-Taqwa dan Madrasah Baitul-Taqwa, Hulu Langat semalam. 

Senin, 16 Mei 2011

Tudung Pelik.


Assalamualaikum,

Nak cerita sikit mengenai fashion bertudung masa kini yang semakin pelik.Bukan sahaja kanak-kanak,remaja
malah wanita usia 40-an juge meminatinya.
wanita kini semakin berani mencuba berbagai gaya bertudung.kalau ok tak pe...nie semakin singkat tudung nye.
Sehingga menampakkan bonggol didada...agaknya mereka merasa megah menunjukkan dada yg montok tu untuk tatapan mate-mate lelaki yang nakal.

Kadang-kadang tu saya terserempak dengan wanita yang bertudung,tapi baju sendat..seluar ketat hingga menampakkan punggung...kita yang menengoknya jadi malu...LELAKI suke ler!
Walaupun pelbagai gaya tudung diperaga dan dipakai, namun pemakaiannya masih tidak
lengkap dan sempurna. Masih lagi menampakkan batang leher, dada dan sebagainya. Ada yang memakai tudung, tetapi
pada masa yang sama memakai kain belah bawah,kain belah belakang  dan sebagainya....

Terus terang saya katakan sy memang tak pandai nak pakai tudung yg jenis selendang hok belit-belit ni.Bukan ape tudung lilit-lilit  nie terasa tercekik...saya suke pakai tudung yang simple jer.


Biarlah orang nak kata *buta fashion*...uhukk.

Berfashion tu tak salah....tapi biarlah kena gayanya dan tak melampaui syariat yg ditetapkan noo...:)))

Harga diri wanita terlalu mahal. Ini kerana syariat telah menetapkan supaya
wanita berpakaian longgar dengan warna yang tidak menarik serta menutup seluruh badannya dari kepala hingga ke kaki.

P/S..teringin nk pakai  camni....doakan sy ..:))
berfass
berfashion itu tak salah..asalkan kena dengan gayanya dan tak melampaui syariat yang ditetapkan ye..

Rabu, 11 Mei 2011

Cuaca Panas Dan....Ohh Dahaganyaaa!


Assalamualaikum,



FENOMENA cuaca panas melampau dengan suhu sehingga 38.1 darjah Celcius yang melanda negara turut dialami oleh beberapa buah negara Asia seperti Indonesia dan Filipina. Tidak terkecuali Australia.
Namun apa yang dialami oleh penduduk negara ini mungkin tidak seburuk di Afrika Tenggara, India dan Brazil utara yang terpaksa berhadapan dengan cuaca lebih panas dan kering. Suhu normal di Malaysia ialah 32 darjah Celcius.

Sehubungan itu, orang ramai dinasihatkan supaya minum banyak air, kurangkan aktiviti di luar dan jika tidak dapat dielakkan pakailah topi atau payung.
"Makan banyak buah-buahan yang mengandungi banyak air, pakai pakaian yang cerah kerana pakaian berwarna gelap menyerap haba,"
Ramai yang mengeluh dek kerana cuaca yang agak panass...akhir-akhir ini.Kepada rakan-rakan blogger termasuk lah saya..banyakkan minum air dan semoga kita tabah hadapi ujian ini.
Nak ikutkan saya bukan lah peminum air suam...tapi dek kerana tahap kepanasan yang terlampau...saya banyak minum air..kalau tidak segelas air pun sy susah nak minum...asyik minum air manis jer..:)) Mungkin sebab tu lah saya selalu sakit pinggang(buah pinggang) kerana kurang air dalam badan.
jom sama-sama kite ikuti langkah-langkah penting ini:
1. Minum air sebanyak yang mungkin.
2. Mandi.
3. Kurangkan aktiviti luar.
4. Jangan bermain api.( dikuatiri akan mudah berlakunya kebakaran)
5. Makan makanan yang menyejukkan.
P/S..dahaganyaa...awak bolih tolong ambilkan air untk sy?

Sabtu, 07 Mei 2011

Sanggupkah Anda Minum Air Kencing Sendiri...?



Assalamualaikum, 

Tidak mudah bagi sesiapa pun termasuk lah saya...meneguk air kencing sendiri.Cecair kotor lagi hancing dari kumbahan badan mereka sendiri.Tapi percaya tak?
Ade yang sanggup meminum air kencing,semuanya kerana mereka percaya bahawa air hncing itu mempunyai banyak kebaikkan dan manfaat.
Di India,terapi minum air kencing atau disebut sebagai *Sivambu Kalpa* bukan lagi perkara baru bagi sesetengah penduduk disana.

Sebaliknya diMalaysia,amalan meminum air kencing,bukanlah satu perkara lazim,Jika ditanya hal ini,pasti tidak ramai yang mengetahuinya.,apatah lagi sebagai rawatan alternatif,Jangan terkejut disebalik itu,rupanya sudah ade sebilangan kecil masyarakat kita mengamalkan.

Contoh di Kucing Sarawak,seorang lelaki Singoi Jaya,96,tampil berani dengan mendakwa mendapatkan rawatan dengan meminum air kencing...ishh ishh.Koedah yang meloyakan tekak nie,telah mula dilakukan beliau,sejak 50 thn dahulu.(lama tuuu).Jelas Singoi,semuanya bermula,selepas beliau terjatuh dari pokok,oleh kerana beliau tidak tahan menahan sakit...warga emas nie nekad meminum air hancing sendiri,dengan harapan bolih sembuh.

Apa yang menghairankan,selepas beberapa hari,meminum urin sendiri,dia pulih dari kecederaan.Bahkan bolih bangun dn berjalan semula.
Persoalannya,apakah benar urin ini memang dapat menyembuhkan segala penyakit ataupun ia cuma secara kebetulan sahaja????

P/s .Sumber diperolehi hasil dari pembacaan saya dalam satu majalah.Merujuk kepada amalan mengunakan najis dalam perubatan , jom baca  sama-sama kat sini..   http://tibbians.tripod.com/muhaimin.pdf

Sabtu, 30 April 2011

Tahniah Shuib & Siti Sarah..

Assalamualaikum....


SUDAH lumrah bagi setiap pasangan yang berumah tangga, pastinya yang paling dinantikan adalah untuk memiliki cahaya mata. Malah, ada yang terpaksa menunggu sehingga bertahun-tahun sebelum dikurniakan anak.
Bagaimanapun, Shahmira Mohamed atau Shuib dan Siti Sarah Raisuddin pastinya antara pasangan suami isteri yang sangat beruntung. Biarpun usia perkahwinan mereka baru dua bulan, tetapi dikhabarkan Siti Sarah sudah pun disahkan mengandung.
“Alhamdulillah, memang kini saya telah mengandung dan usia kandungan saya pula hampir mencecah usia dua bulan. Tentunya ini adalah saat yang sangat dinantikan.
“Lagipun saya dan Shuib tidak pernah merancang sama ada mahu ada anak cepat atau lambat. Kami sendiri tidak kisah kalau dikurniakan anak terlalu awal,” ujarnya ketika ditemui pada sidang media filem Man Sewel Datang KL yang dirasmikan oleh Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Razali Ibrahim di Hulu Klang, Selangor Selasa lepas.

Menurut Siti Sarah, dia sendiri tidak sedar dirinya sudah berbadan dua sehinggalah dia mengalami keletihan dan muntah-muntah ketika menjalani penggambaran filem tersebut baru-baru ini.
P/S..mungkinkah rezeki anak, Shuib Sepah akan menjuarai Maharajalawak?
doakan yg terbaik buat mereka...:)))

Rabu, 27 April 2011

Rindu Setengah Mati.

Assalamualaikum,


 *RINDU*

                                            Ade bermacam-macam rindu..
                                    Rindu pada kampong halaman..
                                             Rindu pada sang ke kekasih
                                   Rindu pada yang telah pergi tak kembali ...

Ade yang rindu setengah mati pada sang kekasih...
Tak dapat bersua muka dapat tengok bumbung umah pon jadi ler...(orng dulu-dulu)
Kerinduan sy kini tak dapat dibendung pada...
Rindu pada mereka yang telah pergi adalah suatu perkara yang bersifat semulajadi. Ia fitrah seorang anak kepada  bapanya.


Arwah ayahanda dan kanda yg telah pergi dulu dijemput olehNYA....
Kerinduan itu kian memuncak apabila syawal tiba....
Kedengaran sayup takbir raya....
Saya amat merindui arwah ayahanda DAN kanda saya..adakalanya kerinduan itu tidak dapat dibendung, lalu gugurlah airmata tanpa dipinta.

                                      Jika rindu datang bertamu..
                           hanya doa mengiringimu..sedekahkan Al-Fatihah dan
                                   memohon agar Allah mengampukan dosa2nya

 P/S...Rindu Itu Amat menyeksakan.
              

OH!! Belog...