Sabtu, 21 Mei 2011

Tension & Stresss...

Assalamualaikum,


Tidak dinafikan, semua orang mengalami tekanan setiap hari bergantung kepada beban dan tanggungjawab yang kamu pikul..
Tension pasal kerja..masalah peribadi lagi...
Baru-baru nie saya terbaca dalam satu blog..bagaimana cara paling berkesan untuk mengurangkan tension,stress,perasaan sedih,sunyi kechewa dan sebagainye. Ialah dengan  MELUAHKAN PERASAAN DALAM BILIK SORANG-SORANG*dan  nak lagi berkesan,semasa sesi meluahkan perasaan tu MENANGISLAH SEPUAS-PUASNYER*


Aikk,cam pelik pon adee...tak pernah lak saya buat...hihi. Biasanyer orang akan luahkan perasaan pd orang lain yang mampu meringankan beban*perasaan yg ditanggung.Citer pada teman baik,adik beradik...macamana nak luahkan sorang-sorang?Ermm...berkesan ker?Dah ade yang pernah cuba?
Jika rakan2 blogger ade tips2 yang lain bolihlah dikongsikan di sini...di ruangan komentar ya..tq.








Tips ringkas untuk kurangkan stress:
Tidur Sejenak. (menyegarkan tubuh badan kembali)


Pengurutan.(minta pertolongan rakan yg hok pandai urut,klw saya pi cari mesin pengurut..:))


Berusaha jadi seorang yang kreatif. (menulis puisi atau melukis)


Kerap ketawa...(ketawalah ..biar pon hati sarat dengan bebanan..mungkin dgn ketawa bolih mengurangkan sedikit  stress!!)


Membaca AL-Quran.( tidak dinafikan hanya dengan membaca AL-Quran mampu mengurangkan tension,rase kesunyian..itu yg saya lakukan laa)terasa tenang jiwa.


p/s.Harap entry kali ini memberi sedikit manfaat kpd anda..:)))
dan tak lupe juge salam takziah kpd keluarga mangsa tanah runtuh  Rumah Anak Yatim Al-Taqwa dan Madrasah Baitul-Taqwa, Hulu Langat semalam. 

20 komentar:

nabila saat mengatakan...

makan terbaik..!!!hehe
dan juga kemas bilik..

mizzapple mengatakan...

baca al-quran mmg blh hilangkan stress!

AZANI mengatakan...

assalam kejora


solat dan baca al quran yang terbaik...


payah juga cakap sorang sorang pasal alkhannas selalu jawab balik...makin sesat kita dibuatnya..

Kejora mengatakan...

salam nabila saat,

setiap orang tak sama..masing2 ade cara berbeza...untuk hilangkan stress.
mungkin dgn cara makan dan kemas bilik bolih hilangkan stress nabila yer..D))

TQ,komen,

Kejora mengatakan...

salam Mizzapple,

terbukti berkesan..
saat jiwa kacau,tension dan berbagai rase lagilah...alhamdulilah,terasa ketenangan..tak terungkap dgn kata2..

terima kaseh komen.

Kejora mengatakan...

w"salam En Azani,

betul tuu...
terbaik dan terbukti berkesan..

terima kseh kerana tanpa jemu singgah dan komen diblog sy yg tak seberapa nie..thanks..:))

Fikri Rais mengatakan...
Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.
Kay Masingan mengatakan...

dengar musik...kalau waktu itu di opis, bagus pejam mata kejap dan tarik nafas dalam2....

Fikri Rais mengatakan...

berkebun, kemas rumah, jalan2 kat taman,dan berblogging. :)

sugar2 kapas strawberry mengatakan...

ckp dgn dinding..will relieved my tension

matajin mengatakan...

Ape kebendenye 'tension&stress' nih! Benda ni, dia mari sendiri ke atau kita yg booking!

Betui ni..! Teman benor2 tak cam bende ni. Rasenye camne ye!!

arenafon mengatakan...

pergi main bola....
lepas tuh penat...
boleh tidor puas...
esok lepa masalah...

Kunang-Kunang mengatakan...

Dulu ingat masa kerja jer stress rupanya dah pencen pun stress cara lain pulak.

Anak Wak Mail mengatakan...

kalau saya stress, saya tidur sorg2 dalam bilik..bagun2 tidur je dah lupa yg saya tengah stress..hehe

Ann Huda (Ate) mengatakan...

Al Quran adalah obat segala penyakit. Ate pun pernah buat N3 ttg stress ni "Stress adalah Kehidupan".

diana mengatakan...

kalau tertekan boleh tidur ke??
kalau saya tak boleh tidur la..
lain la kalau masalah tu kecik je.
hehe

Opah Kentang mengatakan...

opah suke ketawa kalau ade masalah.atau dengar lagu-lagu yang boleh tenang kan hati :)

Ini Kisah Tia mengatakan...

Tia tak boleh ! mesti nak kena luah jugak baru boleh reda . kalau tak , boleh stress woo !

singgah blog Tia jom ;)
Blog : Ini Kisah Tia

Fadzli Amir mengatakan...

Selain, baca quran, bagi aku la....eksesais-angkat besi, buat model jet aku yg belambak belom siap, pegi memancing, main lawan2 ngan anak2, dan last sekali 'bergurau senda ' ngan cik wife...hehehehe

Puan Kutu mengatakan...

sy ok klu menangis sepuasnya...pastu kurang la sikit stress.huhu..disamping tu solat n berdoa..hati pasti tenang!

OH!! Belog...