Rabu, 11 Mei 2011

Cuaca Panas Dan....Ohh Dahaganyaaa!


Assalamualaikum,



FENOMENA cuaca panas melampau dengan suhu sehingga 38.1 darjah Celcius yang melanda negara turut dialami oleh beberapa buah negara Asia seperti Indonesia dan Filipina. Tidak terkecuali Australia.
Namun apa yang dialami oleh penduduk negara ini mungkin tidak seburuk di Afrika Tenggara, India dan Brazil utara yang terpaksa berhadapan dengan cuaca lebih panas dan kering. Suhu normal di Malaysia ialah 32 darjah Celcius.

Sehubungan itu, orang ramai dinasihatkan supaya minum banyak air, kurangkan aktiviti di luar dan jika tidak dapat dielakkan pakailah topi atau payung.
"Makan banyak buah-buahan yang mengandungi banyak air, pakai pakaian yang cerah kerana pakaian berwarna gelap menyerap haba,"
Ramai yang mengeluh dek kerana cuaca yang agak panass...akhir-akhir ini.Kepada rakan-rakan blogger termasuk lah saya..banyakkan minum air dan semoga kita tabah hadapi ujian ini.
Nak ikutkan saya bukan lah peminum air suam...tapi dek kerana tahap kepanasan yang terlampau...saya banyak minum air..kalau tidak segelas air pun sy susah nak minum...asyik minum air manis jer..:)) Mungkin sebab tu lah saya selalu sakit pinggang(buah pinggang) kerana kurang air dalam badan.
jom sama-sama kite ikuti langkah-langkah penting ini:
1. Minum air sebanyak yang mungkin.
2. Mandi.
3. Kurangkan aktiviti luar.
4. Jangan bermain api.( dikuatiri akan mudah berlakunya kebakaran)
5. Makan makanan yang menyejukkan.
P/S..dahaganyaa...awak bolih tolong ambilkan air untk sy?

31 komentar:

azman putra mengatakan...

salam.....
satu nasihat yg baik
ini semua adalah dugaan...

Fikri Rais mengatakan...

Jerebu pun teruk, bleh pakai mask dh utk keluar outdoor..

Razni Anuar Razali mengatakan...

betul la.. mmg sangat panas sekarang ni.. ujan pon jarang...

tapi awak dah bg tips.. ok la..

AZANI mengatakan...

assalam kejora

bil air dan elektrik naik bulan ni...

MommyAqil mengatakan...

Betul!!panas betul sekarang ni..tu yg bwk air berbotol-botol ke opis..hihihi...

bunga mengatakan...

ciap bg langkah tu..ahha..cayalah..bunga suka minum ari..hehe

toyolkiut mengatakan...

dh sminggu panas mmbahang..
ari ni mendung dan redup je..
alhamdulillah..

Kunang-Kunang mengatakan...

Bestnya nampak air dalam botol tu.

Semoga kita tabah dengan ujian Allah ini.

naim mengatakan...

minum ayaq2 banyak +di sini hujan lebat.. sejuk.. :)

arenafon mengatakan...

saya nih dah hari-hari minum air kosong, sampai kat pejabat ni hah sehari sekali tukar tong air minum ni...perut pun dah naik kembung...alhamdulillah, kat perak nih hujan jugaklah sikit...sejuk rasanya....

Kejora mengatakan...

salam Man,

terima kaseh..:))

Kejora mengatakan...

salam fikri rais,

pakai jangan tak pakai..

Kejora mengatakan...

salam Razni Anuar,

panas bahang..menguji kesabaran.
alhamdulilah sejak beberapa hari cuaca panans hari nie cuaca redupp..petang tadi hujan kat sini..sejuk sikit mlm nie..

tq,komen.

Kejora mengatakan...

salam En Azani.

hihihi..

bil air naik, dok berendam anak berendam dlm tab ker?
bil melambung....mlm2 pasang aircond tido yer En Azani?untuk keselesaan ank2 ..:))

ape2 pun terima kaseh singgah dn komen.

Kejora mengatakan...

salam Mommy Aqil,

sy pon bwk air bekal..klw Mommy bw air berbotol2..sy pulakk,
dek kerana cuaca panas yg terlampau..sebalang air pon tak cukup..hihi

tq,komen.

Kejora mengatakan...

salam Bunga,

hihi..
jangan lupe ikuti langkah2 tu yer Bunga..

terima kaseh komen.

Kejora mengatakan...

salam Toyol Kiut,

yer toyol..dalam seminggu nie juge peloh sy mencurah2 keluar...
sama juge la kt sini...ari nie redupp..dn petang tadi hujan sekejapp...alhamdulilah sejuk sikit..

terima kaseh ulasan.

Kejora mengatakan...

salam Kunang-Kunang,

best nampak..lagi syokk klw dapat minum kan..:))

tq,komen,

Kejora mengatakan...

salam Naim,

terima kaseh ingatkan ceq no..
owhh..sana hujan ka...baguih laa..lena hang tido malam ..:))

terima kaseh singgah dn komen.

Kejora mengatakan...

salam Arenafon,

bukan kata kembung...segah perut!
kome orang Perak upernyer..
syukurlah..sikit, tapi hujan lah jugak kan...

terima kaseh lah yer..udah singgah umah teman dn komen..))

Mama AA's mengatakan...

mmg panas, c kecil diserang ruam, c mama sakit tekak huhu

Kejora mengatakan...

salam Man,

mekasihh...:))

Kejora mengatakan...

salam Fikri Rais,

panas membahang...
peluh mencurah-curah keluar..
semalam redup jer dn petangnya hujan sekejap..alhamdulilah sejuk sikit.

terima kaseh komen.

Kejora mengatakan...

salam Mama AA's.

alahai..ciannya baby ..
mamanya pulak sakit tekak..sama lah sy..banyakkan minum air yer mama..:))

tq,komen.

eelobor mengatakan...

huhuhu, hujan salah tak ujan salah. panas pun salah. itulah rahmat untuk kita bersyukur & memahami di sebalik kejadian. betul seperti di sarankan, minum air, kerap mandi dsb

Puanbee2 mengatakan...

haihai singgah balik ..

Kejora mengatakan...

salam PuanBee2,

hai hai juge..
thanks sudi singgah...:))

Si DauN CeRi mengatakan...

aah.. memang panas pon sejak kebelakangan nii.. tahap duduk dlm bilik pki 2 kipas pon berpeluh lagi.. pheww

Cikli mengatakan...

saya suka air kosong tambah gula dan sedikit daun teh

bomosiam mengatakan...

Salam Cik Kak ooi..!

Panas kat Aprika tu, just ok, pasal ianye panas kering. 44'C..relax je! Panas kat Msia ni...Tok Arab pun lari! Pasal ianya panas berayor!!

Teman, 32'C udah meroyan! Tapi ada petua nye! Mula2 gosok gigi, pastu mandi, sabun elok2. Pastu, masuk bilik....BUKAK AIRCOND, MINUM TEA O AIS!!

Anak Wak Mail mengatakan...

saya suka cuaca camni..sebab boleh naik motor pergi keje..jimat sikit..hehe=)

OH!! Belog...