Jumat, 27 Mei 2011

Rm50...Harga Barang Naik Mendadak!!


Assalamualaikum,

Ape khabar semua rakan2 blogger?Terima kaseh kepada anda yang tak jemu2 singgah ke blog saya tak tidak seberapa nie..:))
Dan tak lupe juge,selamat berhujung minggu.Hari nie nak mengomel sikit tentang harga barang yang naik mendadak benar2 terasa.Mana tak nyer, bagi kite yang berpendapatan rendah nie memang terasa sangat..mencengkam jiwa jugak laa....

Teringat zaman kanak-kanak dulu..kalau dapat 50sen tu dah kira bagus,sebab ape...macam2 bolih beli,tak selalu lah mak bagi 50sen..biasa 20sen jer,sebab kat sekolah dah dapat makan free.Bagi kawan2 yang hari2 bawa 50 tu,kiranya orang berada.Zaman la nie kalau nak berbelanja tu,beringat2lah...beli mana yang perlu jer.Tapi tulah...bila pi pasar malam tu,nampak nie nak beli,nampak tu nak beli...sedar tak sedar,balik  kira2 balikk..aikk nie jer barang yg saya beli??Bajet rm30 ringgit jer nak belanja,alih2 rm70 juge lah kopak...terlebih suda..hihi.
Kalau keluar pergi kedai tu tak abis rm50 tak sah...barangnyer ciput jer tak nampak.

Islam sangat memandang berat terhadap soal jimat cermat kerana ia menjadi asas bagi kesejahteraan hidup dan kemakmuran negara. Oleh itu, Islam mengharapkan setiap penganutnya supaya berjimat cermat dalam segala bidang kehidupan dan keadaaan. Berjimat cermat dalam belanja seharian, berjimat cermat dalam membeli pakaian, berjimat cermat dalam menggunakan api elektrik dan air, berjimat cermat ketika mengunakan kemudahan-kemudahan awam dan sebagainya. 

Mai ikuti sembang2 makcik-makcik yang dok dikampung:



  • Mak Bedah “huh, minyak naik dua kupang, lepas ni bawang naik, teloq naik, semua naik”
  • Kak Timah Janda “Mat, hang pi beli ikan kering 2 ringgit, mak tak dak duit dah tadi beli barang sepuluh ringgit tapi tak nampak apa2 barang pun”
  • Kak Piah Pekasam “depa tau penaik saja, yang nak tanggung kita, hari ni kata tak naik, esok naik la, lebih baik tok sah duk bagi subsidi langsung, ikan sayuq ayam semua akan naik, apa yang kita boleh makan? Ikan kering saja la. Ikan bilis pun mahai lebih dari ikan hidup….…”
Dibawah nie saya lampirkan tips atau langkah-langkah yg patut kita ambil ketika hendak berbelanja, untuk panduan saya juge...:))

       1. Setting Niat (niatkan kite berbelanja untuk mendapat keredaan Allah)

         2. Senaraikan (senaraikan barang2 yang hendak dibeli)

        3. Barangan halal dan baik (pastikan barangan yg disenarai dn yang hendak dibeli
               adalah barangan yg halal dan baik untuk diri)

         4. Utamakan peniaga Muslim  (sekiranya kita bolih membuat pilihan,maka utamakan
             berbelanja dengan peniaga Muslim)                       

P/S cukup 4 sahaja langkah2...jika anda ade cadangan atau tips2  selain dari itu..sila kemukakan diruangan komentar ya..mekaseh. 
semoga mendapat sedikit sebanyak  manfaat dengan entry yang disajikan..:))

28 komentar:

Azroy Kassim mengatakan...

Baa~ CAK!!

Mmg mahal la brg skrg ni. Dulu duk utara sekali mkn baru rm3-rm4. Skrg dkt lembah klang ni skali mkn dh dkt rm15. Haih~ ("-_-)

Kejora mengatakan...

salam Azroy Kassim,

betul tu no..
baru2 nie saya keluar makan..
order sup ekor,sayur sikit..terkejut sy,aikk macam nie punya makan pon dah rm16..haihh("_0)

tq,singgah dan komen..:))

Khairil mengatakan...

nilai duit la ni dah jadi mcm kecik...pecah 50 sehari sahaja habis...

yad'z mengatakan...

hurm... betul2... tapi kat muar sill murah lagi lau nak bandingkan kat kl.. huhu

Cikli mengatakan...

dulu belum selaras dan rasional

delarocha mengatakan...

makan megi... sedap dan cepat

fully recommended :-)

abglan mengatakan...

Makan kat gerai tepi jalan sekarang nie lagi mahal dari makan kat fastfood.. ayoyooO

ibuintan mengatakan...

nampaknya nilai duit makin rendah.. RM50 pun beli untuk keperluan makan sehari saja.. tu pun kekadang tak cukup

arenafon mengatakan...

ape yang ada pada RM50...kalau pergi supermarket rasa-rasa lebih RM50 belanje...amik tuh ini dah habis...RM50 macam RM10 jer dalam 10 tahun lepas...barang dah mahal lah sekarang.....

rayne rawt rawt mengatakan...

aihhh . betol laa . abes semua nak naik . nak2 dengan minyak. jom mogok naik basikal ramai2!!

[sutera kasih] mengatakan...

skrg ni smua brg naik hrga..coki2 pun 20sen dh hoho

Bro ahmad mengatakan...

salam,thank follow
selagi guna mata wang fiat,tak boleh nak elak riba dan inflasi...simpan emas untuk masa depan kerana nilai akan naik berbanding mata wang fiat.dan sentiasa beringat bila kita berbelanja dan fikir akan masa mendatang yang akan lebih cabaranya dari pada sekarang..cas electrik baru je naik..akan datang?

kemboja mengatakan...

bukannya nak mengata peniaga muslim atau nak kondem org kita, tp kebanyakanya peniaga melayu especially yg menghasilkan produk islam, harga lebih mahal dari pasaran. bukannya tak nak sokong org melayu sesama islam, tapi harga mahal sangat, rata2 pengguna bukanya dari golongan yang kaya raya, berbelanja mengikut kemampuan, kenapa perlu nak support org lain sampai dri sendiri merana.. so pada pihak berkenaan kalau nak hasilkan produk islam, kononnya nak membantu org islam, tolong reducekan harga sikit.. bbaru lah semnagat sikit kita nak support produk melayu/ islam.. huhu

abglan mengatakan...

Kemboja : oooO yeke.. tak perasan plak pasal tue, sy biasanya memang tak pernah makan kat kedai cina. Lg murah ek? sedap?

Anak Wak Mail mengatakan...

kalau barang dah mahal ni..beli barang keperluan je..kehendak tu tahan2 la sikit..baru tak membazir..=)

AL-QASSAM mengatakan...

pru-13. ramai2 kita tukar pucuk pemerintah negara. moga masalah ini dapt jalan penyelesaian

IMANSHAH mengatakan...

erk, saya minum air suam je, mujor suka air suam

saiazuan mengatakan...

nk maju, kena la harge naik.. tak gitu? hehe

Si DauN CeRi mengatakan...

yup.. dulu2 sy skola rendah bawak 70 sen je pergi skolah.. huhu sekarang ni x dapek lah hai..

Puan Kutu mengatakan...

dulu masa sy remaja p pekan bk 10ringgit boleh beli macam2.skang 100 pun tak nmpk apa.brg semua gila mahal..gaji tak naik2..

Ringgo mengatakan...

baru pagi tadi ja .. aku makan pagi ngan org umah .. bedua ja dah RM 13..
belom masuk minyak keta lg .. nu malam nak mai lg ..

Kamsiah mengatakan...

tulisan kaler kuning tu membuatkan mata berpinar...penin..:)

abglan mengatakan...

Kamsiah : Okey le tue kuning.. anak aku kalau nampak kaler tue, dia kata... standby!!

^pasu bunga^ mengatakan...

bila makan = sekadar mengalas perut~~

bila berbelanja = yg benar2 perlu~~

bila nak berjalan = kalau kurang dari 3 orang naiklah public transport~~

Kejora mengatakan...

salam...

sekadar makluman..
tuanblog teramat amat ler busy
sehinggakan tak sempat nk reply komen2 anda...maaf sesangat okehhh.
insha Allah...PASTI BALAS!!

pada yang sudi nk tinggalkan komen tu..sile2 lah yer...lambat atau cepat pasti kejora reply komen anda...:)))tq

Cik Jannah mengatakan...

hehe..bazir tu kan amalan syitan..:)

azman putra mengatakan...

salam,
lama rasa nya tak singgah sini.
apa khabar tuan rumah.
sekarang dah tak ada masa nak sruff internet,sibuk sesangat.
tiada apa yg sy nak tersingung.
I'm ok je......

Fadzli Amir mengatakan...

Salam..memnag terasa sangat sekarang ni, kalu beli barang, troli tak penuh dah rm300....gaji tak naik lak...

OH!! Belog...