Rabu, 24 Agustus 2011

Ramadhan* Gastrik Dan Ulser Dalam Perut?

Salam Ramadhan kpd semua..


Alhamdulilah..ibadah puasa saya berjalan lancar.Anda semua camne??
Minggu ini adalah minggu terakhir kita berpuasa...perginye ramadhan akan dirinduii...
Harapan saya kali ini agar dapat menjalani ibadah puasa dengan sempurna.Tapi kalau dah sakit nak buat camne kan...

 Jangan gastrik dijadikan alasan untuk tidak berpuasa? Gastrik antara masalah yang biasa ketika bulan ramadhan.  Dibahagikan kepada dua jenis iaitu gastritis.. iaitu keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut. Kedua adalah ulser perut atau peptik.. pada lapisan sel yang lebih dalam dan lebih teruk berbanding gastritis.
Untuk mengelakkan  kesakitan  itu datang ketika berpuasa ...lepas bersahur ceq akan makan terus ubat sakit perut,alhamdulilah tak dak sebarang masalah..:))
Ceq  dalam ketegori ke 2 tu...ulser dalam perut.
Yang peliknya sepanjang hari dak pulak sakit...peh berbuka jer masuk makanan mula ler,rase mencucuk-cucuk dalam perut nie...mungkinkah makan makanan yg terlalu pedas?
Diakui saya amat mengemari masakkan yang pedas-pedas,kalau x pedas kureng selera sikit...:)))

 Entry ini bukan laa niat nak menagih undian simpati...hihi
Sekadar ingin berkongsi jika ade diantara rakan-rakan blogger yg mengalami masalah seperti ceq..
amalkan makan ubat seperti di atas tu noo..:))Almaklomlah dah nak hujung2 ramadhan nie lagi banyak dugaan yer dakk..:)))
Ubat nie bukan ler ceq yg jual....anda bolih dapati di farmasi atau di 7eleven pun ade di jual.
Terdapat dalam bentuk cecair atau tablet...tapi saya lebih suke dalam bentuk cecair..cepat berkesan...rase berangin dan selesa jer bila mendarat dalam perut.!!

Sperti biasa untuk mengelakkan sakit perut..
Ceq lampirkan tips untuk mencegah gastrik ketika bulan puasa..jika ade tips-tips yg lain...macam biasa laa tinggalkan diruangan komentar yerr..

                        1. Berbuka secara ringan


                                2. Tidak berbuka terlalu berat


                                3. Makan makanan yang mengandungi sulfur


                                  Ramai beranggapan serangan gastrik lebih kerap berlaku pada Ramadan kerana apabila tiada makanan, tahap keasidan dalam perut bertambah. Anggapan ini kurang tepat kerana apabila berpuasa, keseluruhan sistem penghadaman kita berehat, bermakna rembesan asid hidroklorik dalam perut akan menurun. Jadi seharusnya tidak timbul masalah sakit atau senak akibat keasidan perut yang tinggi. Seeloknya banyakkan pengambilan makanan yang mengandungi sulfur seperti brokoli, kubis dan bawang putih.


                                    5. Elak makanan tinggi lemak


                                    6. Makan secara sederhana
Makan secara sederhana, secukupnya dengan melebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan. Sebaik-baiknya, berhenti makan sebelum kenyang.  


                                    7.Jangan sesekali lupe minum RGC...agar badan tetap bertenaga seharian.(pasti_ceria dan berbeza...huhuhu)
NANTIKAN KEMUNCULAN ENTRY RAYA PEH NIE...INSHA ALLAH.


p/s Semoga mendapat sedikit manfaat dari entry ini.
Selama Bulan ramadhan mohon ampun kepada Allah atas segala dosa-dosa yang sudah kita lakukan.  Ketika Bulan Ramadhan berakhir maka waktunya kita menuju hari raya dimana hari maaf memaafkan baik lahir maupun batin...

OH!! Belog...